close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיווח של גורם מקצועי למס שבח

מערכת שורשטו סיוון, תשפא26/05/2021

מי שמוכר דירה, שוכר בדרך כלל את שירותיו של גורם מקצועי שיסייע לו בנושא ההתחשבנות עם מס שבח. זאת לאור העובדה שמדובר בנושא שכרוך בהרבה מאד כסף

תגיות:
מס שבח
מי שמוכר דירה, שוכר בדרך כלל את שירותיו של גורם מקצועי שיסייע לו בנושא ההתחשבנות עם מס שבח. זאת לאור העובדה שמדובר בנושא שכרוך בהרבה מאד כסף ולכן יש לבצע את הבדיקה באופן מעמיק ומקצועי. ההבדלים עלולים להיות בסכומים של אלפי שקלים ואף הרבה מעבר לכך ולכן חשוב לבצע בדיקה זו עוד בטרם החתימה על חוזה המכר, זאת כדי למנוע הפתעות לא צפויות. יש מקרים שבהם מתברר למוכרים שגובהו של מס שבח הוא עצום ולעיתים עקב כך, לא כדאי לבצע את עסקת המכירה.

מס שבח הוא מס שמשלם מוכר הנכס לאוצר עבור השבחת הנכס במהלך התקופה שבה החזיק בו. ברוב המקרים בעל הנכס מחזיק בדירה לפחות כמה שנים ולעיתים גם עשרות שנים. במהלך תקופה זו חלה עליה מתמדת בשוויו של הנכס ולכן מחיר המכירה הוא גבוה באחוזים רבים ממחיר הקניה לפני שנים רבות. כדי לשלם את המס אשר מגיע למדינה, הגורם המקצועי מכין שומה עצמית מס שבח ומגיש אותה למשרד האוצר.

התנהלות מול משרד האוצר
בעידן המודרני כל הטפסים והמסמכים הנלווים הללו מוגשים on line .בשלב ראשון לאחר הגשת התחשיב הראשוני, המוכר מחויב לשלם תוך חודש ימים את המס .לאחר מכן נציגי משרד האוצר בוחנים את המסמכים שהם קיבלו ונמצאים בקשר ישיר עם הגורם המדווח, כדי לשאול שאלות או להשיג השגות.

במסגרת שומת מס שבח, המוכרים מצרפים חשבוניות שהם מבקשים שהאוצר יכיר בהן כיוון שהן משקפות את העלויות של השבחת הנכס. אם לדוגמה הבעלים ביצעו שיפוץ מאסיבי, הם מזדכים על חלק מהעלויות הכוללות שלהם כמו עלות חומרי בנייה, ריצוף, מזגנים, פרקטים, דלתות, חלונות, כלים סניטריים ועוד. לאחר שנציגי משרד האוצר עוברים על המסמכים הרלוונטיים הם מפיקים שומה סופית שעל פיה נקבע אם השומה העצמית שהגיש המוכר מתקבלת, או יש בה שינוי.

תיקון שומת מס שבח
עד חלוף ארבע שנים מיום הגשת השומה, יכול בעל הנכס לבקש תיקון שומה לאור מידע חדש שקיים ברשותו כמו חשבונית שהוא מצא על סכום גדול מאד הקשורה להליך שיפוץ הבית. אם נציגי האוצר יאשרו זאת, יקבל המוכר אחוז מערך החשבונית בחזרה.

התנהלות בנושא בית שהתקבל בירושה
אדם שקיבל בירושה נכס אינו אמור לשלם עליו מס שבח כאשר הוא מוכר אותו כיוון שהוא לא שילם על נכס זה מכספו האישי. לאור זאת מוכר הנכס חוסך סכום משמעותי בתהליך המכירה.

אם מדובר על בית פרטי ששוויו על פי הערכת השמאי מתחלק לשני חלקים לא זהים, מצד אחד לערך הבית ומצד שני לערך פוטנציאל הבנייה שלו. בהתאם לקו המנחה של הרשות העירונית הספציפית, המוכר לא ישלם מס שבח עבור חלק הארי, אך כן ישלם מס שבח רק על פוטנציאל הבנייה לאור ההבדל המהותי בערכו של הנכס בתהליך ההשבחה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה